Edukacja i poradnictwo żywieniowe
Program zajęć dla studentów I roku SUM kierunku Dietetyka Wydziału Lekarskiego II
Nazwa jednostki realizującej przedmiot:
Katedra i Klinika Chorób Wewnętrznych i Diabetologii Uniwersytetu
Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu
Adres jednostki: Szpital im. Fr. Raszei, ul. Mickiewicza 2, 60-834 Poznań
Numer telefonu : 061 8 474579
Numer faxu : 061 8 474579
Adres e-mail: kldiab@raszeja.poznan.pl
Kierownik jednostki: Prof. dr hab. n. med. Dorota Zozulińska- Ziółkiewicz
Osoba odpowiedzialna za organizację zajęć: dr n. med. Anita Rogowicz-Frontczak, e-mail: anitrog@gmail.com
Program nauczania
Seminaria: 20 h
Ćwiczenia: 25h
Organizacja zajęć (regulamin zajęć):
Rozplanowanie zajęć zgodnie z grafikiem przygotowanym przez Dziekanat na rok akademicki 2015/2016
1 . Zajęcia rozpoczynają się seminarium w sali wykładowej Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych i Diabetologii, Szpital im. Fr. Raszei w Poznaniu (parter, w nowej części szpitala, naprzeciwko pracowni EKG).
2. Starosta grupy studenckiej proszony jest o odbiór kluczy do sali wykładowej na oddziale u osoby odpowiedzialnej za zajęcia.
3. Grupa studencka zostaje podzielona na grupy ćwiczeniowe po (maksymalnie) 6 osób w każdej z podgrup.
4. Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie obecności na zajęciach oraz po zaliczeniu sprawdzianu testowego.
5. Sprawdzenie wiadomości odbywa się w ostatnim dniu zajęć i polega na rozwiązaniu testu jednokrotnego wyboru.
6. W przypadku opuszczenia jednego dnia zajęć istnieje możliwość odrobienia zaległości w uzgodnionym z prowadzącym zajęcia późniejszym terminie.
7. W przypadku większej liczby nieobecności konieczne jest odrobienie bloku ćwiczeniowego.
8. Osoba zmieniająca grupę studencką i nie wpisana na liście spisu grupy studenckiej otrzymanej z Dziekanatu powinna, na co najmniej tydzień wcześniej, uzgodnić możliwość udziału w zajęciach z osobą odpowiedzialną za ich prowadzenie.
Cele kształcenia
- określenie roli dietetyka w zespole terapeutycznym
- określenie roli zaleceń dietetycznych w postępowaniu leczniczym
- określenie praktycznego zastosowania zasad zdrowego żywienia człowieka
- określenie produktów zalecanych i przeciwwskazanych w poszczególnych jednostkach chorobow
- zapoznanie się z rolą motywacji pacjenta w przestrzeganiu przez niego zasad zdrowego żywienia
- nauka prowadzenia edukacji i poradnictwa żywieniowe
- zapoznanie się z podstawami psychologicznymi komunikowania się z pacjentem i przekazywania mu zaleceń
Opis przedmiotu
Nauczanie przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z żywieniem i edukacją. Podczas zajęć omawiane są kwestie związane ze stosowaniem odpowiedniego sposobu żywienia u osób z wybranymi jednostkami chorobowymi oraz z profilaktyką tychże chorób. W trakcie zajęć zwraca się uwagę na praktyczne wykorzystanie przyswojonej wiedzy. Studenci uczestniczą w programach szkoleniowych dla pacjentów z typem 1 i 2 cukrzycy. Biorą także udział w zajęciach związanych z psychologicznymi aspektami edukacji i poradnictwa żywieniowego. Uczestnicy zajęć zdobywają umiejętności zbierania wywiadu. Przygotowują również program żywienia dla wybranego pacjenta.
Tematy seminariów i ćwiczeń
Seminaria:
1. Co to jest edukacja żywieniowa i jaka jest jej rola we współczesnym świecie .
Wpływ stylu życia na zdrowie człowieka. Czynniki wpływające na styl życia człowieka.
2. Poradnictwo żywieniowe dla pacjentów z typem 1 cukrzycy
3. Poradnictwo żywieniowe dla pacjentów z typem 2 cukrzycy, otyłością, zaburzeniami gospodarki lipidowej.
4. Poradnictwo żywieniowe dla pacjentów z chorobami nerek (ostrą i przewlekłą niewydolnością nerek, zapaleniem kłębuszków nerkowych, infekcją dróg moczowych, zespołem nerczycowym, kamicą nerkową, po przeszczepie nerki)
5. Poradnictwo żywieniowe dla pacjentów z chorobami układu sercowo-naczyniowego (nadciśnieniem tętniczym, niewydolnością serca, chorobą niedokrwienną mięśnia sercowego- także z zawałem mięśnia sercowego). Profilaktyka chorób układu krążenia. Żywienie pacjentów po udarze mózgu. Żywienie pacjentów z wybranymi chorobami reumatoidalnymi.
6. Interakcje wybranych leków z pożywieniem
7. Psychologiczne aspekty żywienia człowieka zdrowego i chorego. Uwarunkowania psychospołeczne wpływające na edukację i poradnictwo żywieniowe.
Ćwiczenia:
1. Prowadzenie edukacji żywieniowej w wybranych jednostkach chorobowych
2. Współpraca z lekarzami i pielęgniarkami w procesie terapeutycznym
3. Edukacja i poradnictwo żywieniowe w procesie terapeutycznym osób z cukrzycą typu 1
4. Edukacja i poradnictwo żywieniowe w procesie terapeutycznym osób z cukrzycą typu 2
5. Praktyczne zastosowanie edukacji i poradnictwa żywieniowego u osób w wieku podeszłym
6. Pomoce naukowe ułatwiające prowadzenie edukacji i poradnictwa żywieniowego.
7. Przedstawienie własnego programu żywieniowego
Zasady i forma zaliczenia przedmiotu:
Obecność i aktywny udział w zajęciach oraz pozytywne zaliczenie testu kończącego.
Literatura obowiązująca i uzupełniająca:
1. Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, Warszawa 2008
2. Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego. PWN, Warszawa 2009
3. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL, Warszawa
4. Zachwieja Z. Leki i pożywienie – interakcje. MedPharm, Wrocław 2008
5. Wierusz-Wysocka B., Zozulińska-Ziółkiewicz D., Pisarczyk-Wiza D., Naskręt D. Choroby wewnętrzne. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, położnictwa i fizjoterapii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2008